Τεχνολογία
Γραμματοσειρά

Γραφικά & Online vs περιεχόμενο. Ποιος θα κερδίσει;

Ήθελα να το γράψω από το Gran Turismo 5, ήμουν επιφυλακτικός, αλλά πλέον θα πρέπει να το πω και επίσημα, με κάθε κόστος δικαίωσης ή κριτικής. Η σειρά Gran Turismo ενάντια στην αντίστοιχη του Forza Motorsport έχει γίνει πλέον στις τελευταίες εκδόσεις ότι και το Pro Evolution Soccer ενάντια στο Fifa! Τα κοινά χαρακτηριστικά είναι τόσα πολλά. Το πρώτο το φτιάχνουν Ιάπωνες και το δεύτερο Αμερικανοί. Αντίστοιχα, το πρώτο είναι εντελώς Arcade, σε αντίθεση με το δεύτερο που είναι λίγο περισσότερο Simulation. Επίσης, το Gran Turismo διακρίνεται πάντοτε για τα γραφικά του, κάτι που ίσχυε από τα παλιά τα χρόνια για το ΠES. Τα κοινά των δύο συγκρίσεων είναι τόσα που ο παρανομαστής είναι κοινός και συγκεντρώνεται σε μία πρόταση: Στη βιομηχανία των games, οι Ιάπωνες ξέρουν να δημιουργούν όντως φοβερά γραφικά, αλλά από αθλητισμό ή μηχανοκίνητο αθλητισμό έχουν κάποια θέματα στο game design.

Από το Gran Turismo 5 μέχρι σήμερα, η Polyphony Digital δεν έχει καταφέρει να προσφέρει μια έκδοση που να έχει την αίγλη των παλιών της σειράς για την εποχή τους. Μπορεί τα φανταχτερά γραφικά να ήταν κάποτε ένα μεγάλο πλεονέκτημα (όπως αντίστοιχα θεωρούνταν πλεονέκτημα και για το PES) αλλά πλέον οι διαφορές στον οπτικό τομέα το 2017 είναι ελάχιστες ανάμεσα αστους μεγάλους developers και σε πρώτη μοίρα μπαίνει πάντοτε το gameplay. Είναι άραγε το Gran Turismo Sport διασκεδαστικό; Αποτελεί το κάτι παραπάνω ως PS4 exclusive συγκριτικά με το Driveclub που απογοήτευσε; Αυτά είναι τα δύο ερωτήματα που έχετε οι περισσότεροι κατά νου και που θα κληθούμε να απαντήσουμε στο παρόν review.

 

Always…offline
Το πρώτο ευχάριστο γεγονός με το Gran Turismo Sport είναι η ελληνική γλώσσα, δείγμα του ότι η Sony προσέχει τα τελευταία χρόνια την ελληνική αγορά, μεταφράζοντας τις μεγάλες κυκλοφορίες. Τα ελληνικά μενού έχουν προσεγμένη μετάφραση και τα μόνα σημεία που ίσως σας δυσκολέψουν είναι οι ορολογίες στην παραμετροποίηση του οχήματος, τις οποίες ίσως θα έχετε συνηθίσει στα αγγλικά. Απ’ την άλλη, η πρώτη “ψυχρολουσία” που θα ζήσει ένας χρήστης παίζοντας Gran Turismo Sport, είναι το always online. Ένα χαρακτηριστικό που έχει κατακρίνει πλέον το παγκόσμιο community, εμφανίζεται φέτος απ’ την Polyphony Digital την στιγμή που κανείς δεν το προσκάλεσε. Αν θέλετε να παίξετε Gran Turismo Sport τότε η κονσόλα σας θα πρέπει να είναι διαρκώς συνδεδεμένη στο Internet. Σε περίπτωση που για κάποιο λόγο δεν έχετε Internet τότε το μόνο διαθέσιμο mode θα είναι οι single-player κούρσες, στις οποίες απλά επιλέγετε ένα όχημα, μια πίστα και αγωνίζεστε. Έτυχε να δούμε τους servers να βρίσκονται offline αρκετές φορές. Αυτό μάλιστα συνέβη ανεξήγητα ακόμα και μετά την κυκλοφορία του παιχνιδιού, κάτι που οδήγησε δυστυχώς και στην καθυστέρηση του review που διαβάζετε. Η online σύνδεση λοιπόν είναι απαραίτητη για να μπορέσετε να παίξετε όλα τα single-player modes, το online multiplayer και να αγοράσετε οχήματα.


“Παιδιά, κανένα τουρνουά παίζει εδώ γύρω;”
Ας δούμε αναλυτικά τα modes του Gran Turismo Sport. Πέρα από τις απλές κούρσες στις οποίες διαλέγετε την πίστα της επιλογής σας και απλά προπονείστε, συναντάμε τα εξής είδη παιχνιδιού. Στο μενού Career υπάρχει καταρχήν το Driving licences όπου καλείστε να κερδίσετε διπλώματα οδήγησης ολοκληρώνοντας challenges. Οι δοκιμασίες που σας δίνονται διαρκούν λίγα δευτερόλεπτα, λιγότερα ακόμα και από το loading της κούρσας. Περιλαμβάνουν φρενάρισμα, στροφές, χτυπήματα κώνων κ.ο.κ. Ανάλογα με τις επιδόσεις σας σε δευτερόλεπτα κερδίζετε χρυσό, ασημένιο ή χάλκινο μετάλλιο. Τα τεστ διπλώματος είναι μια καλή τακτική να συλλέξετε credits, xp και νέα αυτοκίνητα. Από ένα σημείο και έπειτα βέβαια καταντούν εκνευριστικά και θα χρειαστείτε πολλές προσπάθειες για να τα περάσετε, ακριβώς διότι οποιαδήποτε επαφή εκτός δρόμου ή με άλλα οχήματα σημαίνει ταυτόχρονα ότι θα πρέπει να ξαναπροσπαθήσετε.

Περνάμε στα challenges, μια σειρά προκλήσεων που σας ζητούν να λάβετε μέρος σε κούρσες, να προσπεράσετε οχήματα σε συγκεκριμένες συνθήκες, να ολοκληρώσετε levels σε ένα συγκεκριμένο χρονικό όριο, στο οποίο περνάτε μέσα από checkpoints κτλ. Οι προσκλήσεις αυτές διαρκούν αρχικά λίγα δευτερόλεπτα και απαιτούν απλά να προσπεράσετε τους αντιπάλους σας μέσα σε λίγες στροφές, αλλά στην πορεία κρατάνε κάποια λεπτά, καθώς οι κούρσες μεγαλώνουν σε όγκο. Μπορούμε να πούμε ότι σας μαθαίνουν προοδευτικά οδήγηση και σας προπονούν θετικά, ώσπου να μπείτε σε μία κανονική κούρσα. Το μετάλλιό σας εξαρτάται από την τελική κατάταξή σας ή τον χρόνο σας. Τα challenges μπορούν και αυτά να σας αναγκάσουν σε ανελέητα trial and error, καθώς ορισμένα σας ζητούν κι αυτά με την σειρά τους να περάσετε δοκιμασίες.

 

Η επόμενη επιλογή του Career είναι το Circuit Experience (Εμπειρία Οδήγησης). Εδώ θα αγωνιστείτε σε γνωστές πίστες, επιλέγοντας αυτή που θέλετε κάθε φορά. Χωρίς άλλους οδηγούς παρόντες, θα ολοκληρώσετε αρχικά τις στροφές της πίστας σε τμήματα και στη συνέχεια θα πάτε για την τελική κούρσα όπου θα πρέπει να εκτελέσετε επιτυχώς τον γύρο της πίστας στον προβλεπόμενο χρόνο.

Το δυστυχές φαινόμενο σε όλες αυτές τις δοκιμασίες είναι ότι καταλήγετε σε ανελέητο grinding. Καταρχήν επειδή θα προσπαθείτε κάποιες φορές διαρκώς για να κάνετε τον καλύτερο χρόνο και να πάρετε περισσότερα credits, bonus χιλιομέτρων και το χρυσό μετάλλιο (σ.σ. το οποίο να σημειώσω ότι περισσότερο μοιάζει με ντισκομπάλα παρά για μετάλλιο). Κατά δεύτερον, το grinding επιβάλλεται πάντα διότι αν βγείτε εκτός κούρσας τότε αναγκάζεστε να εκτελέσετε το εκάστοτε level από την αρχή. Άρα εδώ έχουμε να κάνουμε με άφθονο trial and error στα τρία παραπάνω modes, ακόμα και για το παραμικρό λάθος.

 

Η αχίλλειος πτέρνα του Gran Turismo Sport είναι η έλλειψη μιας single-player διοργάνωσης, στην οποία η CPU θα σας πιάσει από το χέρι και θα σας δείξει ότι “είσαι ο τάδε οδηγός και θα αγωνιστείς σε αυτές της κούρσες με στόχο το χρυσό μετάλλιο στο τέλος της σεζόν”. Η βάση στο competitive δίνεται περισσότερο στο online multiplayer, ενώ το offline είναι απλά πρακτική εξάσκηση δοκιμασιών. Επιπλέον, λόγω της πρώτης έκδοσης στο PS4, όλα τα μοντέλα των οχημάτων χρειάστηκαν επανασχεδιασμό και έτσι από τα 1.200 αυτοκίνητα και τις 33 διαδρομές που έβγαζαν 71 πίστες στο Gran Turismo 6, τώρα φέτος έχουμε μόλις 177 οχήματα, 19 τοποθεσίες και 27 διαδρομές. Κοινώς, το Gran Turismo Sport πάσχει μεταξύ άλλων και στο θέμα της επανάληψης, όπως την είχε πατήσει αντίστοιχα το Forza Motorsport 5. Όμως έχοντας φτάσει στο 2017, σίγουρα οι κάτοχοι PS4 θα περίμεναν τέσσερα χρόνια μετά να παίξουν ένα ολοκληρωμένο Racing exclusive. Το ότι δεν υπάρχει το “7” στον τίτλο του παιχνιδιού, αλλά και η κατά 10 ευρώ πιο χαμηλή τιμή του (το βρίσκετε στα 53-57 ευρώ στα καταστήματα), μας προϊδεάζει ότι η Polyphony Digital θα μπορούσε στην επόμενη έκδοση να προσφέρει ένα πλήρως ολοκληρωμένο πακέτο στη συνηθισμένη μέγιστη τιμή.


Με περισσότερη έμφαση στο online κομμάτι και τον τεχνικό τομέα, το Gran Turismo Sport αφήνει πίσω του κάποιες βασικές αρχές. Όπως κυρίως το περιεχόμενο.

Χειρισμός και customizations
Καθένα από τα διαθέσιμα αυτοκίνητα του Gran Turismo Sport έχει ξεχωριστή οδηγική συμπεριφορά ως προς την γωνία στροφής, την ταχύτητα και τα φρένα. Όσο πιο πολλά οχήματα ελέγξετε τόσο καλύτερα θα το διαπιστώσετε στην πράξη. Προσωπικά έπαιξα με τα περισσότερα αυτοκίνητα και είδα πόσο μεγάλη διαφορά κάνει το φρενάρισμα και η ευελιξία του καθενός στις στροφές. Για παράδειγμα το Peugeot 208 είναι σκέτος “κουβάς” έτσι όπως φρενάρει και στρίβει, συγκριτικά με μια McLaren με την οποία θα έχετε κορυφαίες επιδόσεις.

 

Το A.I. της CPU θα το δείτε στην πράξη μόνο επιλέγοντας να παίξετε απλούς single-player αγώνες με ένα απ’ τα αυτοκίνητα που αποκτήσατε, διαλέγοντας πίστα, ρυθμίσεις αγώνα και μία από τις επτά χρονικές στιγμές της ημέρας, από την αυγή μέχρι και την δύση του ήλιου. Μπορείτε να παραμετροποιήσετε πόσο ισχυρό A.I. θέλετε στους αντίπαλους οδηγούς (υπάρχουν μόλις τρία επίπεδα), αν θα υπάρχει πολύ, μικρό ή καθόλου damage model (ορατό ή μηχανικό), την κατανάλωση καυσίμου και –το κυριότερο- αν θα υπάρχουν ποινές για διάφορες περιστάσεις, μεταξύ άλλων και για παράκαμψη δρόμου. Ανάλογα με τις ρυθμίσεις σας θα λάβετε και το αντίστοιχο έπαθλο σε credits, με το A.I. των αντίπαλων οδηγών να παίζει εδώ καθοριστικό ρόλο. Αξίζει να αναφέρουμε πάντως ότι δυστυχώς δεν υπάρχει ωστόσο δυναμική αλλαγή καιρικών συνθηκών ενώ οδηγάτε.

Στο θέμα των customizations το GT Sport εκπλήσσει ευχάριστα και εκεί κρύβεται το simulation στοιχείο του παιχνιδιού. Υπάρχουν τα περισσότερα είδη ελαστικών που έχουμε δει ποτέ σε Racing και σε κατηγορίες όπως αγωνιστικά ή πόλης και αντίστοιχα υποκατηγορίες του στυλ σκληρά, μεσαία ή μαλακά. Συναντάμε επίσης ρυθμίσεις για πίεση φρένων, επαφή ελαστικού στο οδόστρωμα και γενικά μια πληθώρα ρυθμίσεων που θα αυξήσουν τις επιδόσεις σας αν ψαχτείτε ξεχωριστά ανά όχημα.

Στην πορεία όσο παίζετε το GT Sport και αποκτάτε credits αγοράζετε νέα αυτοκίνητα. Τα στατιστικά Μέγιστη ταχύτητα, Επιτάχυνση, Φρενάρισμα, Στροφή και Σταθερότητα σας δίνουν μια σαφή εικόνα του τι αποκτάτε. Σε κάθε όχημά σας μπορείτε να αλλάξετε την εμφάνιση αλλά δεν μπορείτε να εγκαταστήσετε upgrades για να βελτιώσετε την απόδοσή τους. Υπάρχουν ωστόσο customizations για το avatar του οδηγού σας και συγκεκριμένα στολή, κράνος και πόζα νίκης.


“Κάψιμο” στο online mode
Η μεγάλη ατραξιόν του Gran Turismo Sport είναι το online multiplayer του. Παίζοντας σε online κούρσες θα συναντήσετε αρχικά τα καθημερινά τουρνουά και στη συνέχεια τα πρωταθλήματα που διοργάνωσε η Polyphony Digital σε συνεργασία με την FIA. Τα πρώτα τουρνουά θα διεξαχθούν στις 3, 5 και 7 Νοεμβρίου. Ασφαλώς μπορείτε πέραν των επίσημων προτεινόμενων διαδρομών να μπείτε στο Lobby και να βρείτε είτε έτοιμους αγώνες από άλλους χρήστες, είτε να δημιουργήσετε τους δικούς σας ορίζοντας κανόνες που αφορούν σχεδόν ότι υπάρχει και στα single-player races, όπως damage model, ποινές κ.ο.κ.

Το ευτυχές στο online mode που δεν το βλέπουμε σε άλλα Racing σε τέτοιο βαθμό, είναι η προστασία σας από κακόβουλους οδηγούς που μπαίνουν με σκοπό να παίξουν κάτι σε στυλ…Need for Speed. Υπάρχει κατάταξη οδηγού και κατάταξη αθλητικής άμιλλάς. Η πρώτη ανεβαίνει όσο κερδίζετε αγώνες και η δεύτερη όσο δεν συγκρούεστε με άλλους οδηγούς. Αν δε οι συγκρούσεις αυτές για παράδειγμα έχουν εμφανή σκοπό να βγάλουν τους άλλους οδηγούς εκτός κούρσας, τότε η συγκεκριμένη βαθμολογία σας χαλάει ιδιαίτερα. Η Polyphony Digital όχι μόνο σας επιτρέπει να ελέγξετε το επίπεδο των άλλων οδηγών, αλλά επιπλέον μέσα στον αγώνα απενεργοποιεί σε πολλά σημεία την επαφή των οχημάτων, όταν κρίνει ότι ένας οδηγός μπαίνει φουριόζος με μεγάλη ταχύτητα για να συγκρουστεί κατά πάνω σας. Διατηρούνται κυρίως οι μικρότερες συγκρούσεις, που ωστόσο μπορούν να αποβούν μοιραίες αν κάποιος έρχεται από πίσω.

Τα ομορφότερα οχήματα που έχετε δει
Χωρίς καμία υπερβολή, το Gran Turismo Sport είναι το πιο όμορφο οπτικά Racing της αγοράς. Η απεικόνιση των οχημάτων είναι εξαιρετική, καθώς υπάρχουν όλες οι απαραίτητες λεπτομέρειες, τόσο στο σασί του οχήματος, όσο και στο εσωτερικό του. Παράλληλα, οι φωτισμοί ανακλούν ρεαλιστικά από όπου κι αν τα παρατηρήσετε, ενώ οι πίστες διαθέτουν την απαραίτητη ποιότητα τόσο στο σχεδιασμό κάθε διαδρομής, όσο και στη βλάστηση.

Ο μόνος τομέας που μας απογοήτευσε στο θέμα των γραφικών είναι το collision detection με τις πίστες και τα physics του οχήματος, όπου σε ελάχιστες περιπτώσεις π.χ. σε πίστες τύπου Nascar, σε συγκρούσεις με τοίχο το αυτοκίνητο ενδέχεται να ίπταται κάπως αφύσικα και να περάσει πρόσκαιρα μέσα απ’ τον τοίχο, πάντα οπτικά και όχι πρακτικά. Πρόκειται για ένα μικρό ψεγάδι που μαρτυράει και την Arcade προϊστορία της σειράς. Κατά τα άλλα τα frames είναι άψογα και η online εμπειρία εγγυάται αγώνες χωρίς lag ή αντίστοιχα split-screen multiplayer στο ίδιο PS4, κάτι που δεν είναι στάνταρ σήμερα σε όλα τα Racing.

Στον ηχητικό τομέα τα ηχητικά εφέ των μηχανών είναι κάτι παραπάνω από απολαυστικά, ενώ τις εντυπώσεις κερδίζουν πολλά επώνυμα κομμάτια που απέκτησε η Sony για της ανάγκες της συγκεκριμένης έκδοσης. Μόνο στον τομέα των συγκρούσεων συναντάμε το μόνιμο θέμα των αρκετά τυπικών, συνηθισμένων και επαναλαμβανόμενων ήχων.

Μεγάλο στο μάτι, μικρό σε περιεχόμενο
Μετά από την ενασχόλησή μας όλες αυτές τις ημέρες με το Gran Turismo Sport, εύλογα καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως απουσιάζει το στιβαρό περιεχόμενο. Οι πίστες επαναλαμβάνονται από ένα σημείο και έπειτα, τα αμάξια είναι το 1/6 από αυτά του Gran Turismo 6 και ένα ουσιαστικό mode single-player καριέρας υπό την μορφή τουρνουά απουσιάζει. Ακόμα και οι μόλις τρεις ρυθμίσεις δυσκολίας του αντίπαλου A,I. (την στιγμή που άλλα Racing έχουν 7 ή ακόμα και…100 κλίμακες) δεν ικανοποιούν. Κακά τα ψέματα, όλοι οι fans των Racing αφιερώνουν δεκάδες ώρες στα εν λόγω modes και σίγουρα δεν θα αρκεστούν απλά στις δοκιμασίες του παιχνιδιού και στις online κούρσες. Σίγουρα το online κομμάτι του GT Sport είναι ασυναγώνιστο, αλλά μόνο αυτό σε συνδυασμό με τα εκπληκτικά γραφικά του, δεν αρκούν για να μπορέσει η Sony να κάμψει τον ανταγωνισμό.

Θετικά:
- Γραφικά που εκπλήσσουν
- Το πιο δίκαιο και σταθερό online mode που έχετε παίξει
- Υποστήριξη split-screen
- Εξαιρετική ποιότητα ήχου
- Άφθονες ρυθμίσεις παραμετροποίησης οχήματος

Αρνητικά:
- Δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό Career mode που να σας δίνει την αίσθηση του τουρνουά
- Το always online
- Απουσία αναβάθμισης οχημάτων
- Δεν υπάρχει εναλλαγή καιρικών συνθηκών

Βαθμολογία
Γραφικά: 9.5
Ήχος: 9
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 7
Γενικά: 7.4

Μπορεί να είναι καλύτερο απ’ το Driveclub αλλά δυστυχώς αποδεικνύεται η χειρότερη έκδοση της σειράς στο σύνολό της.

 

gameworld

Ο Καιρός

Pirgos Greece Partly Cloudy (night), 6 °C
Current Conditions
Sunrise: 7:23 am   |   Sunset: 5:18 pm
79%     11.3 km/h     34.338 bar
Forecast
Πεμ Low: 5 °C High: 18 °C
Παρ Low: 7 °C High: 18 °C
Σαβ Low: 8 °C High: 17 °C
Κυρ Low: 8 °C High: 17 °C
Δευ Low: 10 °C High: 16 °C
Τρι Low: 9 °C High: 15 °C
Τετ Low: 8 °C High: 16 °C
Πεμ Low: 12 °C High: 18 °C
Παρ Low: 13 °C High: 18 °C
Σαβ Low: 10 °C High: 17 °C